Ügyelj szemed egészségére!


Október a látás hónapja 2010-ben is. Egyre inkább törekszünk arra, hogy egészségesen éljünk, rendszeresen mozogjunk és helyesen táplálkozzunk, mégis hajlamosak vagyunk megfeledkezni az egyik legfontosabb érzékszervünkről, a szemünkről.


“Úgy vigyázz rá, mint a szemed világára!” – mondjuk és halljuk sokszor. Sokan vallják azt is, hogy a szem a lélek tükre, de részben az életmódunké is. Nem mindegy, hogyan étkezünk, mennyit mozgunk, mennyi időt töltünk a szabadban. Mit tehetsz azért, hogy minél tovább megőrizd szemed egészségét?

A szemnek leginkább a béta-karotin és az A B, C, valamint E vitaminok tesznek jót. Naponta egyél gyümölcsöt és zöldséget, minél nagyobb arányban a sötétsárga és mélyzöld színűeket (pl. kajszibarack, sárgadinnye, sütőtök, paradicsom, spenót, brokkoli, kukorica, sárgarépa, borsó, burgonya…) Fogyassz tojássárgáját, tejet, tejtermékeket, tengeri halakat, ajánlom a mikroalgákat is.

A cink is védi szemünk egészségét, megtalálható a vörös húsokban, a baromfitermékekben, az osztrigában, a gabonapelyhekben és müzlikben, a száraz hüvelyesekben, a joghurtban és a héjas gyümölcsökben. A szabadgyökök károsítják a szem hátulsó felében elhelyezkedő fényérzékeny réteget, az ideghártyát, és a szemlencsének is árthatnak. Érdemes figyelmet fordítani táplálkozásunk során a kellő mennyiségű antioxidáns, omega-3 zsírsav és folyadék bevitelére. A cukor és a telített zsírsavak fogyasztásának mérséklése és az ideális testsúly fenntartása szintén jótékony hatásúak.

Az egészséges táplálkozás mellett a rendszeres testmozgás is segít megőrizni a szem épségét. A testedzés egyrészt segíti az olyan betegségek elkerülését, mint például a cukorbetegség, melynek kellemetlen szövődménye lehet a szemproblémák megjelenése. Másrészről a mozgás a vérkeringés növelésével jótékonyan befolyásolja például a glaukómás betegek állapotát is.

A régi emberek akár több kilométerre is elláttak, de a ma embere folyton szobákban, épületekben tartózkodik, így a szeme is ehhez a helyzethez alkalmazkodott. Látásunk folyamatosan romlik, egyre többen viselünk szemüveget, amiben szerepet játszik a számítógép és a tévé bámulása is.

A számítógép monitor és a tv képernyője legalább 70 centire legyen a szemedtől. Ha számítógép előtt dolgozol, ne felejts el időnként félrenézni a monitorról és minél távolabb tekinteni. Apróságnak tűnhet, de nagyon fontos a pislogás, ami megújítja a könnyréteget a retinán, ugyanakkor hatásos szemlazító módszer is. Az intenzív koncentráció által elfelejtünk pislogni, a szemizmok elfáradnak, a szem kiszárad, a látásélesség romlik. Minden órában tíz percre ajánlatos felállni, sétálni egyet, pihenni. Ilyenkor a szem is pihen. Tornáztatásképpen rajzolj a szemeddel a levegőbe számjegyeket.

Sokszor azért ég a szemünk, mert túl száraz levegőjű helyiségben tartózkodunk, esetleg huzamosabb ideig tartózkodunk huzatban, ami szintén szárítja a szemet. Gondoskodj a levegő párásításáról és kerüld a huzatot.

Egyre több lakásban, munkahelyen, autóban van légkondicionáló berendezés. A túl száraz, alacsony páratartalmú “konzerv” levegő azonban nem tesz jót a szem nyálkahártyájának. Védekezni párologtatóval, illetve a szem finom tornáztatásával tudsz.

A Földünket érő egyre erősebb UV sugárzás nemcsak a bőrünk, hanem a szemünk egészségét is veszélyezteti, többek között a szürkehályog kialakulásában is jelentős szerepet játszik. Ezért mindenképpen olyan napszemüveget válassz, amelyiknek a lencséje megfelelő ultraibolya sugárzás szűrővel van ellátva.

Csak szélsőséges fényviszonyok mellett, mint pl. víz és havon erős reflexiónál vagy gépkocsizás közben közvetlen és vakító napsugárnál használj napszemüveget, és ne divatból. A szem állandó elsötétítésével a pupilla nyomás reakcióképessége csökken és így a világos fénnyel szemben a szem természetes védőmechanizmusa jelentősen legyengül.

A szem kifáradásához, majd romlásához vezethet a nem megfelelő világítás is, aminek leginkább a precizitást igénylő munkánál és az olvasásnál van jelentősége. Bármilyen tevékenységhez legjobb a természetes fény, ha mégis mesterséges megvilágításra van szükség, ne a neonvilágítást válaszd, mert azok fejfájást, vegetatív zavarokat okozhatnak. Tv nézéskor ügyelj arra, hogy a háttérként használt fényforrás ne tükröződjön a képernyőn.

Az alvás nem elvesztegetett idő! Ha valaki hosszabb ideig nem alszik eleget, az súlyosan visszaél a szeme tűrőképességével (is). Egy felnőtt embernek legalább 7-8 óra alvásra van szüksége naponta, ha ez rendszeresen hiányzik, azt a kimerültség, ingerültség, általános panaszok mellett a fáradt, száraz szem, illetve a szem alatti sötét karikák is jelzik.

Látásromlás nemcsak szemprobléma miatt alakulhat ki: cukorbetegség vagy magas vérnyomás szövődménye is lehet. Egészségügyi állapotod rendszeresen ellenőriztesd.

Jó ha tudod, hogy a dohányzás és alkoholfogyasztás mellett több A-vitamint kell fogyasztani, mivel a dohány miatt a szervezet kevesebbet tud felvenni belőle, az ital pedig kiüríti a testben meglévő készletet.

Félévente-évente vizsgáltasd meg látásod, hogy kiderüljön, megfelel-e még az a dioptria, amelyet használsz, nem változott-e idővel szemed állapota.

Összefoglalva: A leggyakoribb “hiba”, amit a szemünk ellen elkövethetünk, ugyanaz, mint amit általában az egészségünk ellen is vétünk: a szív- és érrendszeri rizikófaktorok “begyűjtése”, az elhízás, a kiegyensúlyozatlan táplálkozás, a mozgáshiány, a stressz, és a többi, ami egészségünk elhanyagolásához, megromlásához vezet.

A vakság, illetve a gyengénlátás kialakulása az esetek 80 százalékában megelőzhető, illetve hatásosan kezelhető lenne. A WHO felmérései szerint 2000-ben 50 millió vak ember élt a világon, az előrejelzések szerint pedig ez a szám 2020-ra 75 millióra növekszik. A vakság megelőzésére ezért egy hosszú távú programot indítottak el, melynek célja, hogy 2020-ra 25 millióra csökkenjen a vakok száma. Bővebben erről ITT olvashatsz.

A Látás világnapja 2000 óta október második csütörtökjén kerül megrendezésre, azzal a céllal, hogy a világ figyelmét a vakságra, a látáscsökkenésre, és az ezekben szenvedők rehabilitációjára irányítsák.

Világszintű felmérések alapján az emberek több mint 50 százalékának lenne szüksége valamilyen látáskorrekcióra. A legfrissebb statisztikák szerint Magyarországon minden negyedik nőnek és minden hatodik férfinak enyhe látászavara van, ezzel szemben elszomorító az a tény, hogy közel 1,5 millióan még sosem vettek részt szemvizsgálaton.

A Magyar Látszerész Szövetség, a Magyar Optikus Ipartestület és az optikai szakma közös szervezésében megvalósuló Látás hónapja rendezvénysorozat elsődleges célja az, hogy javítsa a magyarországi látáskultúrát azáltal, hogy bárki térítésmentesen részesülhet szakszerű látásvizsgálatban.

A látásvizsgálaton nemcsak egy esetleg később súlyossá váló szembetegség, hanem egyebek mellett a cukorbetegségre vagy akár a magas vérnyomásra utaló jelek is felfedezhetők. A gyakori fejfájás, rossz közérzet kiváltó oka sok esetben az éleslátás és dioptriakorrekció hiánya, de lehet a nem megfelelő látásjavító eszköz viselése is.

A Látás hónapja akció október 1-31. között tart, a résztvevő üzletek listájáról és egyéb részletekről ITT olvashatsz. Élj a lehetőséggel!

Ha tetszett, oszd meg másokkal is!

Hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.