Energiát adó étkezés


A mindennapi munkához, szervezetünk működéséhez, test hőmérsékletünk fenntartásához kalóriára, energiára van szükségünk. Ezt energiát adó tápanyagok fogyasztásával, azaz táplálkozással biztosítjuk.


Az energiát adó tápanyagok a fehérjék, a zsírok és a szénhidrátok, melyek égése során hő szabadul fel. Tápanyagnak nevezzük a vitaminokat és az ásványi anyagokat is, melyek ugyan nem adnak energiát, de szervezetünk egészséges működéséhez nélkülözhetetlenek.

Kezdem azokkal az élelmiszerekkel, melyek legjellemzőbb tápanyagtartalma a fehérje! Ide tartoznak a hús – húskészítmények, a tej – tejtermékek, a tojás és a szója. Ezek a termékek olyan létfontosságú aminosavakat tartalmaznak, amit a szervezetünk nem tud előállítani, ezért feltétlenül fogyasztani kell őket.

A húsok közül a zsírszegény, sovány húsokat vásároljuk! A sorrend minőséget is kifejez: baromfihús, hal, marhahús, sertéshús. Ugyanez vonatkozik a húskészítményekre. Sovány sonka, pulykasonka, baromfi párizsi, baromfi virsli, marha párizsi és egyebek. A zsíros termékek nehezen emészthetők, magas a koleszterintartalmuk. A koleszterinről tudni kell, hogy szív- és érrendszeri betegségek rizikófaktora (másképpen vérzsírnak is nevezik), képes lerakódni a vérerek falán, és ez számos betegség kezdetét is jelentheti.

A tej – tejtermékek fogyasztását feltétlenül ajánlom. A tej, túró, sajt az értékes fehérjén kívül magas kalciumtartalommal is rendelkezik. A fejlődésben lévő szervezetek, a csontok felépítésének lételeme a kalcium. A tejtermékek fogyasztásánál óvakodjunk a magas zsírtartalmú tejföl, tejszín, vaj túlzott fogyasztásától. Ezek helyett 1,5 százalékos zsírtartalmú tejet, joghurtot, kefirt, túrót, sajtot fogyasszunk.

A tojás értékes fehérjeforrás, de tudni kell, hogy sárgája rendkívül magas koleszterintartalommal bír, ezért kisebb gyerekeknek heti 2-3 darab, nagyobb gyerekeknek pedig heti 3-4 darab fogyasztása ajánlott. Bizony, egy 5-6 tojásból készült rántotta kész koleszterinbomba.

A szója nagyon értékes fehérjeforrás, melynek a zsírtartalmáról is sok jót tudunk. Miután növényi eredetű zsírról van szó, koleszterinmentes, sőt közismert a szójaolaj érvédő hatása is. A szója granulátum például áztatás után darált húshoz keverve kiváló húspótló, helyes elkészítéssel magas élvezeti érékű ételek készíthetők belőle.

A zsírok két formája ismeretes: növényi- és állati eredetű zsírok. Hizlaló hatásuk ugyanaz. Tévhit, hogy az olajtól nem hízunk annyira. A különbség a koleszterintartalmukban és emészthetőségükben van. A növényi eredetű zsiradékok, például a napraforgóolaj, margarinok, szójaolaj koleszterinmentesek, könnyen emészthetők. Tehát ezek értékes zsírfélék.

A szénhidrátok csoportjába tartoznak az egyszerű cukrokat tartalmazó édességek, például csokoládék, cukorkák, édes kekszek, cukros üdítők, sütemények. Sajnos ezekből az emberek a két-háromszorosát fogyasztják az ajánlható mennyiségnek, ezáltal háttérbe szorul a gyümölcsfogyasztás, pedig a gyümölcsök magas vitamin- és ásványianyag-tartalommal rendelkeznek. Nagyon értékesek, jó lenne, ha édesség helyett inkább több gyümölcsöt fogyasztanánk.

A zöldségek és főzelékek szintén a magas vitamin-, ásványianyag- és rosttartalommal rendelkeznek. A növényi rostanyag az egészséges bélmozgás ingere. A rostszegény táplálkozásnak számos kellemetlen, veszélyes betegség lehet a következménye (például székrekedés, vastagbél daganat).

Összetett szénhidrátokat tartalmaz a burgonya, illetve a rizs- és tésztafélék csoportja is. Kedvelt táplálékaink, de rosttartalmuk elhanyagolható, ezért mindig zöldség- és főzelékfélékkel fogyasszuk.

Fontos külön foglalkozni a sózás kérdésével. A túlzott sózásnak bizonyítottan vérnyomásemelő hatása van. Csaknem háromszorosát használjuk fel a szükségletünknek, és ez nagyon veszélyes. A háztartásokban ajánlott a jódozott só használata. A magyarok legtöbbjének a szervezete jódhiánnyal küzd, ezért a jódozott só kiválóan alkalmas egyes pajzsmirigybetegségek megelőzésére.

Népszerű manapság, hogy az emberek “divatosnak” mondott táplálkozási szokásokat vesznek fel, például vegetáriánusok, és nem esznek semmiféle húst. Ez veszélyes, mert vas- és kalciumhiányos állapothoz vezethet.

Helytelen szokás az is, hogy sokan fő étkezéseket “tudnak le” egy csomag csipsszel és egy üveg kólával, jobb esetben egy hamburgerrel – gondolván, hogy mindez milyen trendi és egyébként is finom. A valóság azonban az, hogy drága, értéktelen és egészségtelen étkekről van szó.

Gyerekeknek és felnőtteknek is a napi négyszeri- ötszöri étkezés ajánlott. A szervezet számára a vegyes, rendszeres, egészséges táplálkozás az ideális. Minden más alternatíva veszélyeket vonhat maga után. Az étrend összeállításánál fontos szempont az étrend változatossága mind a felhasznált nyersanyagokat, mind az ételfogásokat – az ételek ízét, színét, elkészítési módját – tekintve.

Az egészséges ember étrendje tartalmazhat mindenféle élelmiszert, illetve ételt, nincsenek ún. tiltások, édességet, üdítőt, húsokat, kenyeret stb. éppúgy fogyaszthat, mint tejtermékeket, zöldséget, gyümölcsöt, de a mértékletesség elvét meg kell tartani.

Az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásban a szénhidrátok az egész napi energiamennyiség 55%-át (55–58%), a fehérjék a 15%-át (12–15%), míg a zsírok a 30%-át teszik ki.

A napi energiaszükségletet nemcsak a testtömeg és a testmagasság határozza meg, hanem a fizikai aktivitás is. Nyilvánvaló, hogy egy napi több órán át intenzíven mozgó, sportoló ember energiaszükséglete a normál értéknél magasabb, míg a fizikailag passzívé kevesebb.

Összefoglalva:

Kevesebbet fogyasszunk a következőkből: édesség, cukros készítmények (üdítő italok, kóla) só, állati eredetű zsiradékok (zsír, vaj) tojás.

Többet fogyasszunk a következőkből: gyümölcsök, zöldség-, főzelékfélék, zsírszegény tejtermékek, durva kiőrlésű lisztből készült termékek.

Ha segítségre van szükséged, akkor ajánlom figyelmedbe a jobb oldalon található honlapjaim. Szívesen válaszolok a kérdéseidre is, keress meg az elérhetőségeimen.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.