Az egészséges életmód – 4


Az éltető, csodás víz: “Se ízed nincs, se színed, se zamatod, Nem lehet meghatározni téged. Megízlelnek, anélkül, hogy megismernének. Nem szükséges vagy az életben, Maga az ÉLET vagy.” Antoine de Saint-Exupéry


Az egészséges életmódnak a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékfogyasztás is elengedhetetlen része. Az újszülöttek kb. 75-80%-át víz képezi. A felnőttek testének kb. 60-70%-a víz, az agy 78%-a, a vér 86%-a, a szív 77%-a, a máj 84%-a, az izmok 70%-a víz.

A víz az élet forrása. Sejtjeink, vérünk és emésztőnedveink alapjaként a víz, mint hordozó anyag (oldószer) oldott anyag formájában szállítja a tápanyagokat az emésztőrendszerünktől a sejtekig, majd a kiválasztó szerveken keresztül eltávolítja a szervezetből a salakanyagokat. Gyakorlatilag az összes létfunkciónak, szervezetünk működésének alapja a víz.

A folyadék a szervezetünkből több úton távozik. Légzéssel, izzadással, bőrpárolgással, vizelet- és székletürüléssel. A folyadékvesztés egyharmad részét izzadás teszi ki, nyugalmi állapotban. Edzés és fizikai terhelés során ennek tízszeresére is növekedhet a folyadékleadás az izzadtság által. Az elvesztett folyadékot a szervezet nem tudja magától pótolni, ezért azt a táplálkozás útján juttathatjuk vissza a szervezetbe.

Rendszeresen kell pótolnunk a szervezetünk számára a folyadékot, különben dehidratáció lép fel. A vízhiánynak rendkívül komoly következményei vannak. Testünk már 1 % vízhiánynál szomjúsággal jelez. 2 %-os folyadékveszteség megzavarhatja a rövidtávú emlékezetet, nehézséget okozhat az alapműveletek elvégzésénél. 3 %-os hiány csökkentheti az anyagcserét. 5 %-os hiány enyhe lázat idézhet elő. 10 %-os hiány esetén a vesék működése leáll és izomgörcsök lépnek fel. És mindössze 20 % vízveszteségnek a szervek működése fokozatosan leáll, és ez halálhoz vezethet.

A dehidratáltság a bőrön is meglátszik – szárazabb lesz, megjelenhetnek különböző bőrproblémák is, és kevésbé tűnik fiatalosnak és üdének. A víz valóban az élet alapfeltétele.

A rendszeres napi vízfogyasztással központosítjuk, kiegyensúlyozzuk és integráljuk a két agyféltekénket is. A sejtek a sejtfolyadék segítségével állnak kapcsolatban egymással. A víz lehetővé teszi a sejtkommunikációt, és segít megőrizni a szervezet egyensúlyát.

Dehidratált vagy?

Ellenőrizd: ha a kézfejeden benyomod a bőrt – azonnal vissza kell ugornia! Ha nem így van, valószínűleg dehidratált vagy. A vizeleted színe is árulkodó – ha normál sárga, szinte színtelen, akkor minden rendben van; ha sötét színű, az a dehidratáltság jele.

Sokan mondják, hogy egyszerűen nem éreznek szomjúságot, ezért isznak keveset. Ebben a kérdésben érzékelésünk sajnos megbízhatatlan: amíg az éhség mint táplálkozásra való utasítás nagyon hamar fellép, a szomjúságérzet gyakran sokáig várat magára, és a kor előrehaladtával még inkább csökken. Ha azonban csak akkor iszol, amikor szomjúságot érzel, szervezeted már folyadékhiányban szenved. Ezért nem helyes a szomjúságra, mint folyadékfelvételre utasító jelzésre hagyatkoznod, hanem hozzá kell szoknod, hogy még a szomjúság jelentkezése előtt igyál.

Az időzítés is nagyon fontos. A megfelelő időben fogyasztott víz maximalizálja az emberi test működését. 1 pohár víz rögtön felébredés után segíti a belső szervek működését. 1 pohár víz étkezés előtt elősegíti az emésztést. 1 pohár víz fürdés előtt csökkenti a vérnyomást. 1 pohár víz lefekvés előtt megelőzi az agyvérzést és az alvás közben gyakran előforduló szívrohamot.

Virginiai szakemberek kutatása szerint, ha a fogyókúrázók a napi három főétkezés előtt mindig megisznak két pohár vizet, akkor átlagosan 2,3 kilogramm súlyfeleslegtől szabadulhatnak meg könnyedén.

“A víz olyan sokféleképpen befolyásolja közérzetünket, mint szinte semmi más szer: fokozza a szervezet védekező erejét, kimossa, ami fölösleges a testben; tisztává, rózsássá teszi a bőrt, sugárzó külsőt kölcsönöz; formálja az alakot és eltünteti a felesleges kilókat; javítja az erőnlétet és elősegíti a csúcsteljesítményt… Míg az elmúlt időkben nagy tisztelettel bántak a vízzel, ma hajlamosak vagyunk arra, hogy jelentéktelennek tekintsük, és csak azt vegyük észre, hogy pénzbe kerül, vagy pénzt hoz. Ahhoz azonban, hogy a víz továbbra is gyógyítson és tápláljon bennünket, neki is egészségesnek kell lennie.” (Karin Schutt)

Az ideális ivóvíz 6,5 – 9,5 pH-érték közötti, tehát a szervezetednek a semleges vagy az enyhén lúgos víz az ideális. Vagyis egyáltalán nem utolsó szempont, hogy milyen vizet iszol meg, és az adottból éppen mennyit és milyen gyakorisággal. Az oldott anyagok mennyisége szerint dől el, hogy a víz mennyire lesz kemény. Ez szervezetünkben kétélű fegyverként működik: a túlzásba vitt gyógyvízfogyasztás elősegíti a vesekő kialakulását. A kemény vezetékes víznél, a lágy, savas vezetékes víz mégis egészségtelenebb, mert az mind a régi ólom-, mind az újabb rézvezetékből kioldja, magával hozza a fémrészecskéket, s ezáltal ez a víz nem éltető, hanem mérgező.

A tea, kávé és az üdítőitalok nem pótolják a szervezet vízszükségletét! Ezekben az italokban ugyan van víz, de emellett vízelvonó (dehidratáló) anyagokat is tartalmaznak. Eltávolítják az őket feloldó vizet, és szervezetünk víztartalékaiból is elvonnak! Egy pohár kóla, gyakran két pohárnyi vizet von el a szervezettől!

Anno a kémiaórákon tanultunk a telített és telítetlen oldatokról. Amikor a vízben cukrot oldottunk fel, egy idő után az oldat telítődött, és a víz (mint oldószer) már nem volt képes több cukrot felvenni. Képzeld el, hogy épp költöznél, és megrendeled a teherautót a holmijaidnak. A teherautó meg is érkezik, csak épp a raktér nem üres, tele van mindenfélével, így a te dolgaidnak egyszerűen nincs elég hely. Így van ez a szervezetünkben is az elfogyasztott különböző italokkal.

Amennyiben lehetséges, tiszta vizet igyál. Ha ragaszkodsz az ásványvíz iváshoz, akkor tedd okosan! Vagyis váltogasd sűrűn a márkákat, és lehetőleg válassz minél alacsonyabb ásványi anyag tartalmúakat. Ha a lelked csak a fordított ozmózis elvén működő berendezések használatakor nyugszik meg, akkor legalább próbáld meg az egyensúlyt megtartani, és törekedni a változatos folyadékbevitelre.

Hogy mennyi folyadékra van szükséged, az attól is függ, hogy milyen aktív életet élsz, milyen az éghajlat és mekkora a testfelületed. A WHO a nőknek napi 2,2 litert, a férfiaknak 2,9 litert javasol – ami lehet akár 4,5 liter is – ha az illető fizikai munkát végez magas hőmérsékleten. Ennek egy része az szilárd táplálékon keresztül is bejut, főként zöldségek és gyümölcsök fogyasztása során, ezek 80-95 százaléka ugyanis víz.

Bár elég ritka, mégis előfordulhat, hogy túl sok vizet iszunk. Ilyenkor a veséink nem képesek kiválasztani a túlzott mennyiségű vizet, a vér felhígul és elektrolit (ásványi anyag) tartalma lecsökken. Ez eredményezi a hyponatremia-t (a vér nátrium szintje alacsony lesz). Nagy terheltségű atléták – pl. maratoni futók –, akik sok vizet isznak, nagyobb eséllyel szembesülnek hyponatremia-val. Túl nagy mennyiségű víz ivása nagyon ritka, de ne felejtsd: a több sem jó.

“A vizet megérteni nem más, mint megérteni a világegyetemet, a természet csodáit és magát az életet.” Masaru Emoto

A víz sokféle szempontból ellentmond a fizika törvényeinek. Más anyagokkal ellentétben nem úgy viselkedik, ahogyan viselkednie kellene, például –75 fok helyett (ahol molekulasúlya miatt kellene) csak +100 fokon forr fel, és 0 fokon fagy meg, holott a periódusos rendszer szerint–120 foknál kellene. A víz fagyáskor kitágul, és könnyebb lesz, ahelyett hogy szabályosan összehúzódna, és nehezebbé válna. Mindezeket a szabálytalanságokat a tudomány máig nem tudta megmagyarázni. Ugyanakkor éppen ezeknek a szabálytalanságoknak köszönhető, hogy élet létezik a Földön. Mert ha a víz úgy viselkedne, ahogyan tisztán logikai szempontból viselkednie kellene, akkor Földünk lakatlan, puszta sivatag volna, mindenfajta szerves élet nélkül.

Mindezeken túlmenően lenyűgöző a víz kristályformáló képessége is. Nincs a világon két teljesen egyforma hópehely, mindegyik egyedi, egyéni, de mindenképpen szabályos, hatszög alakú kristály. Úgy néz ki, mintha valamennyi vízcsepp önálló individuum volna, egyfajta személyiség megváltoztathatatlan karakterrel. Még ha egy hópelyhet fel is olvasztunk, majd újra megfagyasztunk, hajszálpontosan ugyanazt a mintát képezi, mint korábban. Ez tökéletesen meghökkentő, már csak azért is, mert felolvasztva vízcseppé válik, amely minden teketória nélkül összevegyül a többi vízcseppel.

A tudósok felfedezték, hogy a víz nem csak kémiailag igazolható anyagokat tartalmaz, hanem mindenféle egyéb információkat is, amelyekkel érintkezésbe kerül. A víz emlékezik, képes mindenféle jellegű információt meghatározott frekvenciamintán tárolni, és ezt más rendszerekre – például az élő szervezetre – átvinni.

Dr. Masaru Emoto japán kutató évekkel ezelőtt végzett kísérleteiben azt vizsgálta, hogy a vízre hogyan hatnak a különféle gondolatok, szavak, vagy hangok. Egy-egy pohár vizet, más-más behatásnak vetett alá: pl. beszennyezte, vagy valamilyen érzelmet közölt vele, ráírta különböző nyelveken pl. a szeretlek, vagy a gyűlöllek szót, vagy különböző zenéket játszott le, stb., és egy-egy cseppet ezekből kivéve és lefagyasztva, mikroszkóp alatt megfigyelte, hogy a különféle behatások eredményeként, hogyan változik meg a víz kristályszerkezete. Megdöbbenéssel tapasztalta, hogy a víz bámulatosan reagál ezekre. Aszerint változtatja meg alakját, hogy milyen jellegű behatás éri. A negatív gondolatok, a szennyeződések, a csúnya szavak, vagy a zavaró zene hatására szinte szétfolyik, maszatos és zavaros lesz, elveszíti a szabályos formáját. Ellenben a pozítív, szeretetteljes gondolatok, a kellemes zenék, és szép szavak, csodálatos kristályszerkezetek kialakulását idézték elő.

Mindez elképesztő, és óriási jelentőségű felfedezés volt, nemcsak saját maga, de a világ számára is. Ugyanis ezek nem mást bizonyítanak, mint azt, hogy a víz, élő tudatossággal bír. Így az adott kristályszerkezet, tulajdonképpen a bene hordozott rezgés, azaz információ képi megjelenítése.

Emoto ezt írja könyvében: “a víz a lélek tükre. Sok arca van, amelyeket azáltal alakít ki, hogy hozzáigazítja magát az ember tudatához”. Mivel a szavak által a lélek nyilvánul meg, lelkiállapotunk döntő hatással van a testünk hetven százalékát alkotó vízre, amely ránk jellemző rezgést bocsát ki. Ez pedig kölcsönhatást – kellemeset, vagy kellemetlent – eredményez a környezetünkben lévőkkel.

Mindezek ismeretében, gondoljunk csak bele, hogy ha a víz képes reagálni minden érzelemre, gondolatra és egyéb behatásokra, (hiszen ezek mind rezgések), akkor a testünk legnagyobb százalékát alkotó víz, ugyanígy képes rögzíteni a ránk ható külső ingerek, vagy gondolataink, érzelmeink rezgéseinek mintáit is. És ha ez így van, akkor mennyire fontos lenne, hogy a gondolataink, az érzelmeink mindig szeretetteljesek legyenek, lehetőleg elkerülve az olyan negatív külső ingereket, mint a fülsiketítő, idegesítő zajok, zenék, vagy félelmet keltő filmek. A tartósan fennálló rossz hatások, vagy saját negatív gondolataink, a bennünk lévő víznek olyan információkat közvetítenek, amelyek megbetegítik a testünket.

Dr. Masaru Emoto könyvei: A víz üzenete, A víz gyógyító ereje, A víz rejtett bölcsessége, A víz igazi hatalma, A víz titokzatos élete.

A fentiekből is látható, hogy a mennyiségen túl alapvető fontosságú az is, hogy milyen vizet iszunk: nemcsak lehetőleg káros anyagoktól mentesnek és ásványi anyagokban szegénynek kell lennie, hanem energetikailag pozitív rezgésűnek is, hiszen ezt a rezgést adja tovább nekünk.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!