Brain Gym – Agytorna


Egy amerikai tudós házaspár által kifejlesztett agytorna kiegyensúlyozza és serkenti az agy működését. Ezúttal azonban nem fejtörőkről vagy logikai feladatokról van szó, hanem vidám, egyszerű és könnyen…


elvégezhető testgyakorlatokról. A mozgás és a tanulás már a születéstől kezdve kapcsolódik egymáshoz, annyira hozzánk tartozik, mint a lélegzetvétel. Legkorábbi mozgásaink alapozzák meg későbbi, az olvasással járó szemmozgás, a hallgatással járó fejmozgás és minden más fizikai tevékenység okozta öröm érzetét. Ezzel párhuzamosan, amikor bizonyos mozgásokat – valamilyen okból kifolyólag – blokkolunk, s így “éljük túl” a helyzetet, helytelenül azt tanuljuk meg, hogy bizonyos mozdulatok nem biztonságosak. Ennek megfelelően az életenergia áramlását is blokkoljuk magunkban – így annak a lehetőségét veszítjük el, hogy az egy életen át tartó fejlődés és tanulás élményét átéljük.

Dr. Paul E. Dennison és Gail E. Dennison arra a megfigyelésre alapozva kezdett el a Brain-Gym technikával foglalkozni, hogy az érzelemgazdag helyzetekben bizonyos izmaink felfokozott működésre váltanak, míg más izmaink elernyednek. A központi idegrendszerben a megfeszült izmok zavart okoznak, ezáltal pedig zavar keletkezik az úgynevezett szenzorikus információk – írás, olvasás, érintések, mozgások – feldolgozásában. A mozgássorok az izomfeszültségeket hivatottak oldani, s ennek hatására érzelmeink is feloldódnak.

A mozgás a tanulás kapuja!
Paul E. Dennison

A Brain Gym mozgásos gyakorlatai segítik a bal és a jobb agyfélteke közös munkáját. Hatására többek között javulás tapasztalható az olvasás, a szövegértés, az írás, a helyesírás, a számolás és a testi koordináció terén. Fejlődik a memória és az önbizalom, frissebbé, figyelmesebbé válunk, reakcióink gyorsabbak lesznek, harmonikus egységgé áll össze az értelem és az érzelem.

A Dennison házaspár kísérleteik végeredményeként olyan gyakorlatokat állítottak össze, melyek mindegyike az agy egy adott területét aktiválja. Íme néhány:

Keresztezés

Emeld fel egyik térded, és érintsd meg az ellentétes karod könyökével, vagyis a bal térded és a jobb könyököd érintsd össze, majd fordítva. Igyekezz a gyakorlatot tudatosan és odafigyelve végrehajtani. Ezzel aktivizálod az agyat és a homloklebenyt.

Gravitáció

Széken ülve nyújtsd előre kényelmesen mindkét lábad. Az egyik bokád tedd rá a másikra, a felülső lábad kicsit hajlítsd be, az alsó maradjon nyújtva. Miközben kifújod a levegőt, hajolj rá a lábadra, amennyire tudsz, de a pozíció még legyen kényelmes. A karod legyen nyújtva és párhuzamos a lábaddal. Belélegzéskor ülj fel az eredeti pozícióba. A gyakorlatot annyiszor végezd el, ahányszor jólesik, de legalább háromszor. A mozgássor ellazítja az izmokat, megszabadít a stressztől, javítja a felfogóképességet.

Elefánt

Az alaphelyzet laza, kényelmes állás. Érintsd meg a bal füleddel a bal vállad olyan szorosan, hogy akár egy papírlapot is meg tudnál tartani a két testrészed között. A karod maradjon nyújtva. Majd kinyújtott mutatóujjaddal rajzolj magad mellé egy nagy fekvő nyolcast úgy, hogy a nyolcast a bal felső sarkából kezd el írni. A karod mozgását felsőtested is kövesse, valamint folyamatosan nézd az ujjhegyed. A gyakorlatot háromszor végezd el.

Ábécé-nyolcas

Vegyél egy üres papírt, melynek közepére rajzolj egymásra az egyik kezeddel három darab fekvő nyolcast anélkül, hogy felemelnéd a tollat. Majd a másik kezeddel is rajzolj ugyanígy három fekvő nyolcast. Ezután mindkét kezeddel fogd a tollat, és rajzolj egymásra további három nyolcast. A szemeddel mindvégig kövesd a toll hegyét. Most pedig rajzolj azzal a kezeddel három nyolcast, amelyikkel írni szoktál, és anélkül, hogy felemelnéd a tollat, írj a nyolcas bal sarkába egy „a” betűt. Még mindig ne emeld fel a tollat, rajzolj további három nyolcast, és végül írj egy „b” betűt a jobb sarokba. Újabb három nyolcas következik, aminek a jobb sarkába írj egy „c” betűt, majd csak két nyolcast rajzolj egymásra, bal sarkába pedig írj egy „d” betűt. Végül három nyolcas rajzolásával fejezd be a gyakorlatot. A tollat egyszer se emeld fel közben. A gyakorlat a két agyfélteke működését hangolja össze, és ezáltal kreatívvá tesz.

Double-Doodle

Egy nagyobb papír és két toll szükséges hozzá. Mindkét kezeddel kezdj el rajzolni tükörképszerűen különböző ábrákat, figurákat a papírra. A két kéz ilyen összehangolása nem egyszerű, ezért érdemes egyszerű formákkal kezdeni, mint például körrel, négyzettel. A gyakorlat összehangolja a kéz és a szem működését, fejleszti az íráskészséget.

A Brain Gym gyakorlatok szinkronba hozzák a két szemet, két fület, az agyféltekéket, és a test két oldalát, a (látás/hallás/gondolkodás/mozgás koordinációja). Nyitottá tesznek a tanulásra saját ritmusunknak megfelelően, segítenek megismerni saját képességeinket és fejleszteni azokat.

Próbáld ki !:-)

Dr. Paul E. Dennison – Gail E. Dennison: Észkapcsoló agytorna

Tudjuk, hogy agyunk mozgatja testünket. De vajon visszafelé nem működik ez a kapcsolat? Testünk mozgása nem tudja-e bekapcsolni agyunk egyes részeit? Ha igen, úgy elég néhány “megfelelő” mozdulat, és agyunk “kikapcsolt” területét újra aktívvá tudjuk tenni. Az agytorna ezt az elméleti lehetőséget a mindennapok gyakorlatával tette a modern agykutatás eredményeinek alkalmazásával. Olyan “megfelelő” mozgásokat tanít, amelyek agyunkat nyitottá teszik új dolgok befogadására. A tanulás így többé nem fárasztó kötelesség, hanem egy velünk született képességünk örömteli újra felfedezése. Diákoknak és felnőtteknek is hasznos testi gyakorlatok, amelyek egyensúlyt teremtenek a két agyfélteke között.

Ha tetszett, oszd meg másokkal is!

2 hozzászólás:

  1. Köszi szépen Ildi, hogy kitetted ezt a cikket. Máris viszem, hogy mások is megismerhessék.

    • Energildi

      Köszönöm, hogy viszed!:-)