Te hogyan alszol? Hányszor kelsz fel éjszaka? Elegendő időt fordítasz az alvásra? Az Alvás világnapját (World Sleep day) 5 éve indították el Amerikában. Dátumát a nyári időszámítás kezdetére teszik, ami idén március 18-ra esik. Miért fontos ez? . . .

Életünk egyharmadát alvással töltjük. Alvásunk minősége alapvetően határozza meg mindennapjaink tevékenységét. Az alvás során regenerálódik szervezetünk, a vérnyomás és pulzusszám csökkenése pedig tehermentesíti a szívet a nappali feszültség után. A rosszul alvó ember teljesítménye csökken, romlik az életminősége. Sokan nem is is gondolnak arra, hogy a napközbeni fáradtság, levertség, feledékenység oka a nem megfelelő minőségű és mennyiségű alvás következménye.

Az álmosság és kialvatlanság egyre inkább népbetegség. Az Alvás Világ napján számos országban orvosok, kutatók, gyógyítók és civil szervezetek fognak össze, hogy felhívják a figyelmet az alvászavarok megelőzésére, kezelésére.

Egy felnőttnek átlagosan 7-8 óra alvásra van szüksége, persze vannak kivételek, Edison például 4 óránál többet soha nem aludt, Albert Einstein viszont 10-11 órát. Kutatások szerint a napi hat-hét óránál kevesebbet alvók esetén romlik az emlékezőképesség és a problémamegoldó-képesség, gyakoribbak a rossz hangulatú napok, a szexuális zavarok, és az örömtelen kapcsolatok. A nem megfelelő alvás számos betegség forrása lehet, a mentális problémákat (depresszió, ingerlékenység, szorongás…) testi bajok követhetik. Egyharmaddal növekszik az elhízás, a diabétesz, a vastagbélrák, a szív- és érrendszeri problémák, a szívinfarktus és az agyi érkatasztrófák (stroke) előfordulása.

Az orvostudomány az alvászavarok mintegy 120 fajtáját tartja nyilván. A legismertebbek az apnoe (alvás közbeni rövidebb-hosszabb légzésleállás), a narkolepszia (állandó fáradtság- és álmosság érzet, hirtelen jelentkező és elfojthatatlan alváskényszer), az insomnia (zaklatott, egyre rövidülő alvási időszak), az alvajárás, az éjszakai hirtelen felriadás, és a nyugtalan lábak szindróma.

Az egyik leggyakoribb a horkolás, mely sokszor humor forrása. Nevetünk rajta egészen addig, amíg nem velünk, vagy közvetlen környezetünkkel fordul elő. A nők 20, a férfiak 40 százaléka horkol alvás közben.

Magyarországon is növekvő problémát jelentenek az alvászavarok, amelyek az emberek 40-50 százalékát érintik, és egyre több közöttük a fiatal.

Az alvászavarokat kiválthatja a biológiai ritmus megzavarása, a nem alvásbarát életmód (éjszakázás), a stressz, a fény hiánya (egész nap zárt helyen tartózkodás) és a fényszennyezés (a mesterséges világítás) is. A napi bioritmus fontos tényező, felborulása 2-es típusú cukorbetegséghez és depresszióhoz vezethet.

Ha nem működnek megfelelően az alsó és felső légutak, rossz minőségű alvást eredményeznek. Alvási gondokat okozhat az orrmandula gyulladása, megnagyobbodása, az orrsövényferdülés is. Az allergia a felső légutak elzáródását okozhatja, a betegség elhanyagolása alvásproblémákhoz vezethet.

Az alváshiánnyal küzdő emberek a közbiztonságot is veszélyeztetik, mert a fáradtság, álmosság miatt a figyelmük lankad, így autóvezetéskor közlekedési balesetet okozhatnak. Ha egy 100 km/ó sebességgel közlekedő autó vezetője csak 1 másodpercre becsukja a szemét, akkor azalatt 28-30 métert tesz meg a gépjármű felügyelet nélkül!

Az altató tabletták szedése tüneti kezelés, a problémát nem oldja meg! Az alvászavar leküzdésében és a mély alvás elérésében segítenek az évszázadok óta bevált növények, melyeknek kiváló altató hatást tulajdonítanak. A zsálya, citromfű, kakukkfű, alma és spirulina növényeket lefekvés előtt fogyasztva segítik az elalvást és a nyugodt, pihentető alvást.

Figyelmedbe ajánlom a Wellstar mikroalga termékei-t is, melyek lehetővé teszik a pihentető alvást. A Green Gold Lunar mikroalga készítmény a Spirulina és Chlorella mikroalgák mellett, több évszázad óta olyan jól bevált gyógynövényeket is tartalmaz, (pl. zsálya, kakukkfű, citromfű, stb.), amelyek segítenek lelkünk nyugtatásában, gondolataink rendezésében, és pihentetővé teszik az alvást. Igazán sokoldalú. Megnyugtatja, megtisztítja a szervezetet, illóolajaival pedig segíti a légutakat. A citromfű és a kakukkfű harmonizálja a szellemet, és mentális kikapcsolódást nyújt. Vitamin és magas rostanyag tartalma segíti a szervezetet az éjszakai tisztításban, emésztésben, és előkészíti a következő aktív napra, mert lehetővé teszi a vitálanyag-tartalék éjszakai újra feltöltését.

Célszerű a Green Gold Solar nappali készítménnyel együtt használni. Kiváló minőségben és tisztaságban tartalmazza a Spirulina és Chlorella algákat, a hozzáadott papaya több egy trópusi íz forrásnál, mert a benne található papain enzim segít az emésztésben, és hatékonyan hozzájárul az általános reggeli jó közérzethez. Az acerola cseresznye pedig százszor több C-vitamint tartalmaz, mint a narancs.

Élni kell a szakszerű kivizsgálás adta lehetőségekkel is, hazánkban több városban működik Alvásdiagnosztikai és terápiás centrum, ahol egy “teszt alvás” során vizsgálják többek között az agyi tevékenységet, a szemmozgást, a légzést, a vér oxigén telítettségét, és az adatokat kiértékelve kiderül, hogy áll-e esetleg szervi probléma az alvászavar hátterében.

A hálószoba a lakás legmeghittebb része. A háló nemcsak a kényelmes alvás, hanem a nyugodt pihenés színtere is. Ezért a megfelelő ágy és ágybetét, matrac kiválasztásán túl elengedhetetlen, hogy a hálószoba színei, bútorai és megvilágítása harmonikus viszonyban legyenek egymással.

Az Alvás Világnapja alkalmából rendezett egyik program:
Symbol – Budapest III., Bécsi út 56.
2011.03.17. 11:00 csütörtök

A meghívott szakemberek és újságírók előtt a téma kitűnő szakértői, orvosok, gyógyítók, alvásszakemberek hívják fel a figyelmet az alvás fontosságára, a pihentető alvás feltételeire.
Előadók: Prof. Dr. Halmy László az alvás és az életmód összefüggéseiről, Dr. Vida Zsuzsa, a Magyar Alvástársaság vezető képviselője, Dr. Félegyházy Zsolt, pszichiáter, a Karolinska Egyetem (Stockholm) vezető orvosa, Dr. Hermánné, Fogarassy Éva pszichológus, alvásterapeuta, Urbán-Freind Ildikó igazgató, Nemzeti Közlekedési Hatóság – az alvás és a közlekedési balesetek összefüggéseiről, Koczó Levente igazgató (SomnoCenter), a magyarországi alvásgyógyítás technikai műszerezettségről.

A rendezvényen ismertetik a magyarországi alvásszokásokról készült 2011. évi felmérés eredményeit, az Országos Alvásfelmérés programját és az Alvásbarát Szálloda program indítását.

Egy jó nap már az előző éjszaka elkezdődik! Aludj jól, álmodj szépeket, és maradj egészséges!

Oszd meg másokkal is!

Mi a véleményed? Írd meg!

RSS